? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Mujahidah Solehah =)

Mujahidah Solehah =)

lOVE AllAh n RasUlullAh

jAnGAn lUpe ye SaHabaT!!!!

Saturday, May 30, 2009

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA


Antara MAZMUMAH utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :
1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.
2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.
3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.
4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia
5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.
6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh. .)
7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.
8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..
9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah. .. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.
Kesimpulan
Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.
Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. Jadi,sama-samalah kita sentiasa ingat - mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklah padahnya.
Wallahualam"

6 comments:

  1. salam......
    huhhuhu
    banyak betoi post ko
    ak c dh lame x bkk benda alah ni tau...
    cam dh kekok lak
    hahhahahhah........

    ReplyDelete
  2. hihi...
    xpe2...
    s ni kan busy...
    nnti ble free aktif la blik...
    sme2 la kte nk kongsi ilmu...

    ReplyDelete
  3. salam..
    waaa..da lma nti wat blog ni rpanya..hehe..
    nyway,salam pjuangan.. (^^,)

    ReplyDelete
  4. haha..
    mantap betul blog nti..
    so nice..as the owner..(^_^)

    Rasulullah paling takut umatnya yg mempunyai penyakit WAHAN,iaitu mencintai dunia,dan takutkan mati..semoga kita tidak tergolong dalam kalangan itu..AMIN..

    keep it up..klo blh,teach me too..huhu..
    salam mahabbah~~

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam...
    syukran sbb da ziarah blog ana ni...
    taniameow...ana xde la da lme...
    br jer...
    x ckup penglaman lg...
    ape2 pon,,smoge perjuangan kte dlm brkongsi
    Allah akn diberkati-Nya...
    insyaAllah...
    mahabbah fillah..

    ReplyDelete
  6. kinah comeyy...
    da lme kte x brjumpe kan...
    emm,,mantap ker...
    klka jer la..
    mne de...da la x de pengalamn...mntap apenye..
    ntinye blog msti lg mntap dr ana...
    insyaAllah,ana pun tkut jugak klo trkne pnyakit tue...
    sme2la kte mndokan agr kte x trjngkit penyakit hubbu addunya ni...
    insyaAllah...
    Amin...

    ReplyDelete

There was an error in this gadget