? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Mujahidah Solehah =)

Mujahidah Solehah =)

lOVE AllAh n RasUlullAh

jAnGAn lUpe ye SaHabaT!!!!

Sunday, December 13, 2009

Setiap yang Berlaku Pasti Ada Hikmahnya

Bismillahirrahmanirrahim....
Salam pertemuan kepada sume sahabat-sahabat seperjuangan.Hari ini saya ingin berkongsi kepada anda mengenai sesuatu yang biasa anda dengar iaitu 'sakit'.Pasti anda tertanya-tanya mengapa saya mahu mengupas mengenai sesuatu yang sudah biasa dan ia juga turut anda alami dalam kehidupan.Namun sebenarnya saya ingin membuat anda meneroka dengan lebih dalam lagi mengenai kalimah 'sakit' ini.Apa itu sakit??Tidak perlulah saya menghuraikannya krn pasti anda sudah mengetahuinya.Hakikatnya,semua insan akan merasai sakit.Ada yang sakit biasa dan sakit yang memudaratkan,tetapi pernahkah kita terfikir kenapa kita diberi sakit,dan mengapa kita ditimpa penyakit.....

Pasti kita sering terlupa untuk memikirkannya,kerana apabila kita sakit pasti kita akan mengeluh dan bertanya "kenapa aku yang sakit? Kenapa bukan orang lain?Ini adalah soalan biasa yang akan keluar apabila kita ditimpa sebarang kesakitan.Seperti yang kita ketahui,sekarang negara sedang dilanda suatu virus yang dipanggil H1N1 atau lebih dikenali sebagai 'selsema babi',dan ada di kalangan kita yang telah dijangkiti dan mereka tidak mampu berbuat apa-apa melainkan menunggu waktu untuk bertemu dengan Pencipta sahaja.Pasti di sudut hati kecil mereka akan melontarkan pertanyaan sebegitu tidak kurang juga ada yang menganggap bahawa Pencipta mereka sudah tidak menyayangi mereka,kerana itulah mereka diberi musibah yang berat ini..Nauzubillah...

Janganlah sampai ada di antara kita yang buruk sangka terhadap Allah yakni Pencipta kita.Cuba dalam saat kegetiran itu kita mengambil ruang dan memuhasabah kembali diri kita,kenapa kita yang dipilih Allah untuk menerima dugaan ini?Cuba kita selami hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku kepada kita.Pasti ada hikmah yang indah di sebalik perkara yang berlaku kepada kita.Al-Quran sendiri telah menerangkan kepada kita hikmah-hikmahnya,cuma kita sahaja yang tidak tergerak untuk mencari,menghayati dan mengaplikasikannya dalam kehidupan kita.





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Seperti yang terdapat dalam surah Al-Baqarah ayat 286:

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".

Dalam ayat ini telah menerangkan sejelas-jelasnya bahawa setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.Cuba kita lihat ayat "Allah tidak memberati seseorang melainkan yang terdaya olehnya.Maka segala dugaan dan ujian yang diberikan Allah kepada kita adalah kerana Allah yakin dan tahu bahawa kita mampu menghadapinya.Jika dilihat kesusahan dan kesakitan yang kita alami itu tidaklah sesusah dan sesakit seorang ulama ahli hadis dan fiqah di Madinah daripada kalangan tabi'in.Beliau adalah 'Urwah,yang merupakan putera pasangan dua orang sahabat Nabi S.A.W yang sangat terkenal iaitu Zubair bin al-'Awwam dan isterinya Asma' binti Abu Bakar al-Siddiq.Perkara ini berlaku ketika Khalifah Walid bin Abdul Malik mengundang beliau untuk datang ke istananya di Syam.Dalam perjalanan,'Urwah merasakan sesuatu terjadi di kakinya.Tidak lama kemudian,timbul bisul di kakinya yang pecah dan menjadi luka Setibanya beliau di Syam,Khalifah telah mengarahkan seorang tabib untuk memeriksa luka tersebut.Tabib itu mengatakan bahawa luka itu merupakan suatu jangkitan yang jika tidak dihentikan segera ia akan merebak ke seluruh badan.Dan satu-satunya cara untuk menyembuhkannya adalah dengan memotong kaki tersebut!Jika kita yang berada dalam situasi pasti kita menangis dan meratap serta ada yang boleh menjadi gila kerana tidak mampu menerima kenyataan ,mana mungkin kita boleh hidup menggunakan satu kaki sahaja.Kaki merupakan anggota yang sangat penting dalam menjalani kehidupan kita.Pasti kita akan merayu kepada doktor agar tidak memotong kaki kita.Tetapi hal ini sangat berlainan dengan 'Urwah.Beliau dengan rela bersetuju kakinya dipotong dan apabila tabib menyuruhnya meminum ubat bius,'Urwah menolak kerana beliau ingin tetap berada dalam kesedaran sehingga dapat mengingat Allah meskipun harus merasakan kepedihan yang sangat menyeksakan..Subhanallah!!!!Betapa hebatnya beliau sehingga saat kaki mahu dipotong pun beliau masih mahu mengingat Allah.Subhanallah,hebat sungguh tokoh ini.Akhirnya tabib memotong kakinya dengan gergaji,sementara 'Urwah dengan penuh kesabaran menyaksikan hal itu tanpa mengeluarkan suara kesakitan.Masyaaallah!!Tinggi sekali iman dan tahap keredhaan 'Urwah.Betapa tokoh besar ini masih dapat menemui alasan untuk memuji Allah biarpun mengalami musibah yang sangat memeritkan.Mampukah kita menjadi seperti tokoh ini?Tepuk dada tanya iman.....

"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Surah Yusuf:12)

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui."
( Surah Al-Baqarah:216)

Akhir kalam,

*Marilah sama-sama kita mencari dan menyelongkar hikmah-hikmah yang terdapat di sebalik segala kesakitan dan kesusahan yang kita alami.

*Marilah kita bermuhasabah dan memperbaiki kembali diri kita ini yang sering kali bersangka buruk dan mempersoalkan sesuatu yang bukan urusan kita tetapi urusan Allah.

*Janganlah sesekali kita bersangka buruk dengan Allah kerana Allah lebih mengetahui apa yang baik dan buruk untuk kita.

Wallahualam....




3 comments:

  1. Salam..
    Subhanallah!!
    tersentuh hati ana baca post ni..

    ان مع العسر يسرا

    bsama2 kesusahan ada ksenangan.. kan3? =)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam....
    ye btol 2 sahabatku,,
    mmg dlm setiap kesusahan ade ksenangan...
    hnye apabila kite menghayati hikmah di sebalik sgale yg berlaku yg mmbuatkan kite nmpak keindahan di sebalik setiap dr kesakitan kite itu.....

    ReplyDelete
  3. ermm...
    ya..
    semoga kita slalu hayati apa yg ada di sebalik musibah supaya dpt merasai nikmatnya..
    InsyaAllah.. =)

    ReplyDelete